Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2008

Τα σενάρια για Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο


Μάχη για να συνυπολογίζεται στα μόρια εισαγωγής η επίδοση των υποψηφίων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου είναι αποφασισμένος να δώσει ο άνθρωπος-κλειδί της δεύτερης φάσης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, κ. Γ. Μπαμπινιώτης. Ωστόσο, επειδή αναγνωρίζει ότι οι αδυναμίες του Λυκείου μπορεί να παρεκτρέψουν μία τέτοια ρύθμιση στη βαθμοθηρία και τη βιομηχανική παραγωγή αρίστων, όπως είχε συμβεί με το σύστημα Αρσένη, ο κ. Μπαμπινιώτης δηλώνει στον ΕΤ ότι η θεσμοθέτηση του συνυπολογισμού της επίδοσης στο Λύκειο είναι αναγκαίο να συνδυαστεί με την επαναφορά της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, 25 χρόνια μετά την κατάργηση του επιθεωρητή. «Αυτά πάνε πακέτο», είναι η χαρακτηριστική δήλωση του κ. Μπαμπινιώτη.

Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος έχει διατελέσει πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ενώ επί σειρά ετών βρίσκεται στο τιμόνι της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, στην οποία ανήκουν τα Αρσάκεια, είναι η προσωπικότητα που θα βάλει τη σφραγίδα της στο σύνολο των αλλαγών. Θα ανέβει τελευταίος στη σκηνή για να παρασκευάσει το «ζωμό» της εθνικής διαβούλευσης που θα έχει προηγηθεί και θα παραδώσει το τελικό προϊόν στην πολιτική ηγεσία.

Ο αρχικός χαλαρός προγραμματισμός του υπουργείου Παιδείας για το νέο εξεταστικό που προέβλεπε να διαλεχθεί η παρούσα κυβέρνηση και να νομοθετήσει η επόμενη εγκαταλείπεται. Αν η αναταραχή στην Παιδεία συνεχιστεί και μετά τις γιορτές, το υπουργείο Παιδείας θα κληθεί να υλοποιήσει άμεσα τη δέσμευση που ανέλαβε την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός απέναντι στους μαθητές για «ένα εξεταστικό με λιγότερη πίεση». Εν τοιαύτη περιπτώσει, το νέο σύστημα πρόσβασης θα ισχύσει για τους μαθητές που θα φοιτούν την επόμενη σχολική χρονιά στην Α’ Λυκείου και θα πάρουν απολυτήριο το 2012. Δηλαδή το νωρίτερο που μπορεί να λειτουργήσει το μεταλυκειακό έτος είναι το 2012-13.

Η πρώτη εκδοχή
Ο κ. Μπαμπινιώτης, στον οποίο έχει ανατεθεί η ριζική αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο, ήταν το μεγαλύτερο «εμπόδιο», όπου προσέκρουσε η αρχική εκδοχή της πρότασης Βερέμη να αφαιρεθεί ένας χρόνος από την υποχρεωτική εκπαίδευση για να μην επιμηκυνθεί η διάρκεια των προπανεπιστημιακών σπουδών με την ίδρυση του προπαρασκευαστικού έτους. «Είμαι κατηγορηματικά αντίθετος με κάθε πρόταση μείωσης του σχολικού χρόνου», εξηγεί στον ΕΤ. «Η πρόθεσή μας να εισαγάγουμε από τις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού μέχρι το Λύκειο “ζώνες πολιτισμού” με μαθήματα όπως η Μουσική προϋποθέτει να προσθέσουμε σχολικό χρόνο και όχι να αφαιρέσουμε». Η λύση του μεταλυκειακού έτους είναι μία από τις τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις που έχει καταθέσει για το νέο εξεταστικό ο πρώην πρύτανης, μάλλον η ακριβότερη σε σχέση με τις άλλες τρεις, οι οποίες είναι επιγραμματικά:
- Η ίδρυση προπανεπιστημιακού έτους που θα συνυπολογίζεται στο χρόνο φοίτησης στην ανώτατη εκπαίδευση (1+3). Ενώ το μεταλυκειακό έτος δεν θα συνυπολογίζεται στο χρόνο των πανεπιστημιακών σπουδών που διατηρείται ως έχει σήμερα (1+4).

- Η κατάργηση του ενιαίου χαρακτήρα των εξετάσεων με την ίδρυση ενός «παντός καιρού» εξεταστικού κέντρου, στο οποίο κάθε υποψήφιος θα μπορεί να απευθύνεται όποτε νιώθει έτοιμος διατηρώντας απεριόριστο το δικαίωμα βελτίωσης της βαθμολογίας του.

- Εισαγωγικές εξετάσεις απευθείας στις σχολές, οι οποίες θα καθορίζουν την ύλη και θα επιλέγουν τα θέματα. Αυτό το σενάριο προϋποθέτει πολύ αυστηρό περιορισμό των επιλογών των υποψηφίων. Κάθε υποψήφιος θα μπορεί να δηλώνει π.χ. μόνο τις Ιατρικές ή μόνο τις Νομικές Σχολές της χώρας.

Από τον ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ της 22/12/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου