Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2009

Ενα ερωτηματολόγιο με ενδιαφέρον


Όταν οι μαθητές τσακώνονται,

- Βγάζουν σουγιά, κοπιδάκια ή µαχαίρι ;

- Έχουν σιδηρογροθιές ;

- Προσπαθούν να ληστέψουν κάποιο µαθητή ή µαθήτρια (να του πάρουν µπουφάν,

παπούτσια, κινητό τηλέφωνο) - Απλώς βρίζονται ;

- Γελοιοποιούν, ταπεινώνουν ;

- Κακοποιούν σεξουαλικά ;

- Χρησιµοποιούν πέτρες ;

- Βγάζουν σουγιά, κοπιδάκια ή µαχαίρι ;

- Έχουν σιδηρογροθιές ;

- Προσπαθούν να ληστέψουν κάποιο µαθητή ή µαθήτρια (να του πάρουν µπουφάν,

παπούτσια, κινητό τηλέφωνο) ;


Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που περιλαμβάνει έρευνα του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ και του Ίδρ. Μαραγκοπούλου για τη βία στα σχολεία, η οποία ξεκίνησε πέρσι και η διοίκηση της ΟΛΜΕ απευθύνει και φέτος έκκληση προς τους καθηγητές να απαντήσουν

TO EΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΠΟΥ ΑΠΑΝΤΑ
ΝΟΜΟΣ …………………………………………………………..
ΠΟΛΗ / ΚΩΜΟΠΟΛΗ/ ΧΩΡΙΟ………………………………………………
I∆ΙΟΤΗΤΑ (σηµειώστε µε Χ ό,τι σας αφορά)
Καθηγητής □ Καθηγήτρια □
Άλλο πρόσωπο (σηµειώστε) ………………………………………………………………….
3
1. Εξιστορήστε µας, εφόσον έχει υποπέσει στην αντίληψή σας, ένα σοβαρό περιστατικό
που έγινε το τρέχον σχολικό έτος και το οποίο θα θεωρούσατε ότι έγινε από κοινού από
δυο-τρεις µαθητές ή µαθήτριες σε βάρος άλλου παιδιού του σχολείου.
(Σηµειώστε, λ.χ.: Τι ακριβώς συνέβη; Για ποιο λόγο; Πώς αντέδρασε το σχολείο; Πώς
αντέδρασαν οι γονείς του θύµατος; Πώς αντέδρασαν οι γονείς των δραστών ; Ήταν όλοι οι
εµπλεκόµενοι µαθητές ή µαθήτριες; Ήταν και παιδιά µεταναστευτικής καταγωγής; Ποιας
εθνικότητας;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
2. Έχουν επισηµανθεί σε αυτό το σχολείο περιπτώσεις επιθετικότητας παιδιών προς
αδύνατους, «δυσπροσάρµοστους», καινούριους, διαφορετικούς, µεταναστευτικής
καταγωγής - επιθετικότητα λεκτική, σωµατική, σεξουαλική, καταστροφή περιουσίας;
(αναφερθείτε στο τρέχον σχολικό έτος)
- Πολλές □
- Λίγες □
- Καµία □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
2.1. Αν υπάρχουν, από ποιους;
- Έλληνες □
- Μεταναστευτικής καταγωγής □
- Και τους δυο □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
…………………….
3. Συµβαίνουν ή όχι συχνά έντονοι διαπληκτισµοί, τσακωµοί στο σχολείο σας µεταξύ των
παιδιών;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
4
3.1. Αν ΝΑΙ, τι ακριβώς συµβαίνει;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
…..
3.2. Για ποιους λόγους, κατά τη γνώµη σας, διαπληκτίζονται / τσακώνονται συχνά τα
παιδιά;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
…….
3.3. Όταν τσακώνονται, τι ακριβώς κάνουν;
- Απλώς βρίζονται □
- Γελοιοποιούν, ταπεινώνουν □
- Κακοποιούν σεξουαλικά □
- Χρησιµοποιούν πέτρες □
- Βγάζουν σουγιά, κοπιδάκια ή µαχαίρι □
- Έχουν σιδηρογροθιές □
- Προσπαθούν να ληστέψουν κάποιο µαθητή ή µαθήτρια (να του πάρουν µπουφάν,
παπούτσια, κινητό τηλέφωνο) □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
- Τι άλλο κάνουν; Περιγράψτε τι άλλο
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
4. Λειτουργεί σύλλογος γονέων/κηδεµόνων ;
- Ναι □
- Όχι □
- Άλλο (τι;) …………………………………………………………..
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
5
5. Συµµετέχουν γονείς/κηδεµόνες µετανάστες στο ∆Σ του συλλόγου γονέων/κηδεµόνων,
εφόσον υπάρχουν στο σχολείο παιδιά µεταναστευτικής καταγωγής;
Ναι □
Όχι □
∆εν υπάρχουν παιδιά µεταναστών στο σχολείο □
∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
6…Ποιοι γονείς/κηδεµόνες έρχονται συχνότερα να συζητήσουν για την πρόοδο/
διαγωγή/συµπεριφορά του παιδιού;
- οι Έλληνες □
- οι µεταναστευτικής καταγωγής □
- αυτοί που το παιδί τους έχει πρόβληµα □
- αυτοί που µένουν κοντά στο σχολείο □
- δεν υπάρχει διάκριση □
- άλλοι (ποιοι;) □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
7. Έχετε καλέσει, κατά την προηγούµενη σχολική χρονιά, γονείς/κηδεµόνες των παιδιών
για να συζητήσετε σχετικά µε τη διαγωγή/συµπεριφορά του παιδιού τους;
Ναι □
Όχι □
∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
8. Πόσοι από τους γονείς/κηδεµόνες έχουν απευθυνθεί σ’ εσάς, προσωπικά, για να
συζητήσουν πρόβληµα του παιδιού τους το προηγούµενο σχολικό έτος;
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………..
9. Υπάρχουν παιδιά στο σχολείο σας που απευθύνονται σε εσάς για προσωπικά τους
προβλήµατα που αντιµετωπίζουν στο χώρο του σχολείου;
- πολλά □
- λίγα □
- κανένα □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
13. «Οµαδοποιούνται», χωρίζονται ή όχι σε οµάδες τα παιδιά στην τάξη ή στο διάλειµµα,
στο σχολείο;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
6
13.1. Αν ΝΑΙ, κατά τη γνώµη σας για πιο λόγο ή για ποιους λόγους «οµαδοποιούνται» τα
παιδιά ;
- για να µελετούν µαζί □
- για να παίζουν ποδόσφαιρο ή άλλα παιγνίδια □
- για να κάνουν σκανταλιές □
- για να βασανίζουν, να εξευτελίζουν κάποιο αδύναµο ή διαφορετικό µαθητή ή
µαθήτρια που δεν χωνεύουν □
- για να πάρουν από κάποιο παιδί λεφτά, µπουφάν, κινητό κλπ. □
- για άλλους λόγους (περιγράψτε ποιους)
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………..
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
13.2. Έχουν αυτές οι οµάδες αρχηγό;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
13.3. Αν ΝΑΙ, τι χαρακτηριστικά έχει συνήθως ο αρχηγός αυτός (π.χ. φύλο, επίδοση κ.λπ.);
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………….
……………………
13.4. Θύµατα κλοπής ή οµάδων που εξευτελίζουν ή βασανίζουν είναι πάντα τα ίδια παιδιά;
- τα ίδια □
- όχι πάντα τα ίδια □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
13.5. Ποια είναι, συνήθως, τα χαρακτηριστικά των µαθητών ή µαθητριών που γίνονται
θύµατα (π.χ. φύλο, επίδοση κ.λπ.);
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
……………..
7
13.6. Ποια είναι, συνήθως, τα χαρακτηριστικά των δραστών (π.χ. φύλο, επίδοση κ.λπ.);
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
…………..
13.7. Γνωρίζετε, ενδεχοµένως, ποιος αποφασίζει, κάθε φορά, ποιος µαθητής ή ποια
µαθήτρια θα είναι το θύµα και ποιοι οι θύτες ή δράστες;
……………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………….
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
14. Οι εµπλεκόµενοι µαθητές στις οµάδες αυτές είναι :
- έλληνες □
- µεταναστευτικής καταγωγήςί; □ από ποιο κράτος; □
- και τα δυο □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
16. Πώς αντιδρά η διεύθυνση και ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου στις
«οµαδοποιήσεις» που γίνονται µε αρνητικό στόχο, δηλαδή, όχι µε καλό σκοπό;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
17. Πώς αντιδρά συνήθως η οικογένεια του θύµατος;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
……….
18. Πώς αντιδρά συνήθως η οικογένεια του δράστη ή των δραστών;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………..
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
…………..
8
20. Εποπτεύονται τα παιδιά κατά το διάλειµµα;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
20.1. Αν ΝΑΙ, ποιος εποπτεύει;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………..
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
….
21. Υπάρχει φύλακας ή επιστάτης;
- Ναι □
- ‘Οχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
22. Υπάρχει πρόσβαση του σχολείου σε αρµόδιες δηµόσιες υπηρεσίες ψυχολογικής και/ή
κοινωνικής υποστήριξης;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
22.1. Αν ΝΑΙ, έχετε χρησιµοποιήσει εσείς τις υπηρεσίες ψυχολόγου ή κοινωνικού
λειτουργού για κάποιο παιδί το προηγούµενο σχολικό έτος;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
22.2. Αν ΟΧΙ, δηλαδή δεν υπάρχει πρόσβαση σε ψυχολόγο ή κοινωνικό λειτουργό, έτυχε
να χρειαστείτε υπηρεσίες ψυχολόγου για κάποιο παιδί το προηγούµενο σχολικό έτος;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
9
23. Το σχολείο σας συνεργάζεται (αν χρειαστεί), σε περίπτωση µαθητών που
αντιµετωπίζουν προβλήµατα, µε κάποια ανώτερη αρχή ή δηµόσιο φορέα, λ.χ. το
Υπουργείο Παιδείας, την Υπηρεσία Επιµελητών Ανηλίκων, το Συνήγορο του Πολίτη (Κύκλο
∆ικαιωµάτων του Παιδιού), το ∆ικαστήριο Ανηλίκων, για να πάρουν σχετικές συµβουλές ή
βοήθεια όταν αντιµετωπίζουν προβλήµατα συµπεριφοράς και ιδίως επιθετικότητας;
- Ναι □
- Όχι □
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
23.1. Αν ΝΑΙ, µε ποιο φορέα ή µε ποιους φορείςσυνεργαστήκατε;
- την προϊστάµενη αρχή (διευθυντή, γυµνασιάρχη κλπ) □
- το Υπουργείο Παιδείας □
- την Υπηρεσία Επιµελητών Ανηλίκων □
- το Συνήγορο του Πολίτη (Κύκλο ∆ικαιωµάτων του Παιδιού) □
- την Εισαγγελία □
- άλλο (ποιον;) …………………………………………………………………………
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
23.2. Για τι συµβάν ζητήσατε συνεργασία ή βοήθεια;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
23.3. Αν ΟΧΙ, δηλαδή αν δεν ζητήσατε βοήθεια ή συνεργασία, γιατί δεν ζητήσατε;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………..
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
……………….
24. Πώς, κατά τη γνώµη σας, θα βελτιώνονταν οι σχέσεις µεταξύ των µαθητών στα
σχολεία της χώρας µας;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
……..
10
24.1. Εσείς τι µέτρα παίρνετε για τη βελτίωση των σχέσεων των µαθητών;
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
- ∆εν γνωρίζω / ∆εν απαντώ □
………….
Συµπληρώστε ό,τι άλλο νοµίζετε ότι θα ήταν χρήσιµο σε αυτή µας την προσπάθεια.
…………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………….
……………
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου